سپندارمذگان، روز عشق ايرانيان

دنياي بي رحم و قشنگ عشق

سپندارمذگان، روز عشق ايرانيان

۱۰۸ بازديد

عشق

 

 

حدود دو هزار سال پيش از تولد ولنتاين در ميان آرياييان روزي به نام روز عشق (سپندارمذگان يا اسفندارمذگان) مرسوم بوده است. اين روز در تقويم زرتشتي مصادف با ۵ اسفند است؛ اما در تقويم جديد ايراني بدليل سي و يك روزه شدن شش ماه نخست سال، شش روز به جلو آمده و با ۲۹ بهمن مصادف مي‌شود.

در ايران باستان هر ماه را سي روز حساب مي‌كردند و علاوه بر ماه‌ها، هر كدام از روزهاي ماه نيز نامي داشته است، بطور مثال روز اول هر ماه «اورمزد (اهورامزدا)» و روز پنجم هر ماه «سپندارمذ» نام داشته است و در هر ماه يك بار نام روز و ماه يكي شده كه در آن روز جشني متناسب با آن ماه و روز ترتيب مي‌دادند، بعنوان مثال شانزدهمين روز هر ماه، «مهر» نام داشت كه در ماه مهر، «مهرگان» لقب مي گرفت و همين طور روز پنجم هر ماه كه «سپندارمذ» يا «اسفندارمذ» نام داشت و در ماه دوازدهم سال كه نام آن نيز «اسفندارمذ» بود، جشني با عنوان «سپندارمذگان» مي‌گرفتند.

سپندارمذ به معناي فروتني لقب ملي زمين است و زمين نماد عشق؛ چون با فروتني، تواضع و گذشت به همه عشق مي‌ورزد، زشت و زيبا را به يك چشم مي‌نگرد و همه را چون مادري در دامان پر مهر خود امان مي‌دهد؛ به همين دليل در فرهنگ ايران باستان «سپندارمذ» را نماد عشق مي‌دانستند. پسوند «گان» نيز به معناي جشن است و در نتيجه «سپندارمذگان» به معناي «جشن سپندارمذ» (جشن روز زن و زمين) است.

«سپندارمذگان» جشن زمين و گرامي‌داشت عشق است كه هر دو در كنار هم معنا پيدا مي‌كردند. در اين روز زنان به شوهران خود با محبت هديه مي‌دادند و از مردان خود پيش‌كش‌هايي دريافت مي‌كردند آنها در اين روز از كارهاي خود در خانه معاف شده و مردان و پسران كارها و وظايف جاري زنان را در خانه انجام مي‌دادند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.